Curitiba 2 - Reisverslag uit Curitiba, Brazilië van Hennie Verheijen - WaarBenJij.nu Curitiba 2 - Reisverslag uit Curitiba, Brazilië van Hennie Verheijen - WaarBenJij.nu

Curitiba 2

Door: hennie17

Blijf op de hoogte en volg Hennie

30 November 2010 | Brazilië, Curitiba

Ik ben nu al 2 uur met die foto,s bezig, dus laat ik het even voor wat het is verslag volgt.

Voor de boeren heb ik een foto van een tractor toegevoegd.

Ik hier net een verslag van Curitiba geschreven hoe mmoi het is ingericht, over de mensen daar en nog veel meer, en plotseling verdwijnt alles.

hier baal ik enorm van; ik was bijna een uur bezig! en kan het nergens meer vinden.
En heb er even geen zin meer in.

ik ga kijken of ik nog wat foto,s kan plaatsen van de laatste dagen.

Dat lukt dus ook niet op een of andere manier..
Ik ben even gaan wat gaan drinken en eten en probeer het weer.

Nou de eerste dag is verdwenen en ik begin nu aan de 2e dag Curitiba.

Ik ben s. morgens op tijd opgestaan om een vroeg trein te nemen die vooral bij lokale en internationale toeristen in trek is.
de naam is Serra Verde Express en hij gaat van Curitiba naar Morretes en alleen in het weekend naar Paranagua aan de kust.
Ik ben tot Morretes gegaan en het is een prachtige tocht dwars door de jungle.
Hier is een site met wat foto.s;
http://blog.deviajeabrasil.com/2010/05/17/el-tren-curitiba-morretes-paranagua/

Copieren en plakken aub

het was een prachige dag voor mij; dat betekent bewolkt en daardoor niet te warm.
Het eerste stuk verlaat je Curritiba en kom langs de mindere kant van de stad; de arme wijken.
Maar al snle daarna ga je naar 1000 meter hoogte en zag ik veel watervallen stroompjes en meren.
gecombineerd met prachrige bomen en planten.
Voor de een veel groen (nederlanders die ook in mijn coupe zaten) en de ander prachtig-
We hadden een gids in de coupe die een beetje overijverig was en gevraagd en ongevraagd veel informatie gaf. gelukkig ook in het spaans.
Hij had ook in Iguazu, waar ik naar toe wilde gaan gewerkt en in die zin heb ik nog al wat informatie van hem gekregen.

Bovenop de berg was het fris, lekker dus, en naarmat we bij de eindbestemming kwamen werd het weer warmer.
Morretes is een klein slaperig dorpje waar de meesten niet naar toe gaan.
Veel Braziliaanse pensionados gingen regelrecht weer naar Curitiba met de bus.
Ik besloot, nu ik er toch was maar eens rond te lopen.
Er bleek een een restaurant aan een mooie rivier te liggen.
ik houd wel van die uitzichten met vogels die af en aan vliegen.

Ik heb er het lokale gerecht barreado
gegeten.
Het bestaat uit een schaal met rijst )voor 3 personen). een banaan, een sinaasappel, een grote pot met bloem en schotel met een soort stoofvlees.
Je eet het door regelmatig bloem aan het vlees en jus toe te voegen zodat het zich bindt.
Je eet de rijst erbij, je doet de banaan er doorheen en eten maar.
Nou ik eet niet zoveel op het moment dus ik kon het bij lange niet op.

De sinaasappel die aan het einde bedoelt is kon er nog wel bij en een lekkere vers jus van passievrucht.
Ja, dit zijn de leuke dingen van het reizen.

minder leuk was dat eht daarna weer erg warm werd en airco is een te grote luxe voor daar.
en dat kon je ruiken, zowel in de supermarkt als er buiten.

De terugweg heb ik met de lokale bus gedaan en was ook bijzonder mooi door de natuur.
Een hele mooie dag dus.
En weer in het luxe winkelcentrum geeindigd

De anderedag was erg regenachtig en fris (zelfs voor mij na een week hitte) met zo.n 23 graden.
Ik nog wat geinternet, gebeld, gewassen en en mijn haar af laten doen.
en klaar om naar Igauzu, de watervallen te gaan. Ik ben daarom het ticket de dag ervoor al gaan kopen


Inmiddelsis het woensdag 1 december (heb ik net nagekeken; ik heb geen benul van datum en tijd meer......en dat zouden meer mensen moeten hebben.....)
Ik had er voor gekozen om op tijd te gaan om in het licht aan te komen In Foz de Iguazu.

Het was een prachtige tocht, daarom reis ik altijd overdag, met afwisselens, jungleachtig, agrarisch met heeeeel veel mais en een soort Duits eifelachtig landschap......... laten we er een luxenmburgs eifelachtig landschap van maken ivm met nare herinneringen....

Na 9 uur reizen en goede benzinsations, waar je per kilo kunt eten (wordt dus gewogen......alleen het eten) dus niet voor en na... leeks niets erop dat er nog een regenwoud aan zou komen.
De watervallen zijn nl onderdeel van een groot subtropisch park met jaguar puma apen kaaimannen, toekans
enz.Of beter gezegd door de watervallen is dat stuk bewaard gebleven.

tijdens de rit maar besloten om naar de argentijnse kant te gaan omdat de meeste watervallen daar zijn, ik mezelf verstaanbaar kan maken, het kleiner is dan Foz en omdat het ook nog eens goedkoper is.
wat wil een nederlander nog meer???

Dus om naar Puerto Iguacu te gaan moest ik door de douane.
Ik moest vanuit de grote busterminal nog 2 keer overstappen en dat viel nog niet mee omdat niet iedreeen spaans begreep, wil begrijpenof...omdat ik het niet goed spreek misschien.


Goed de bus genomen en bij de douane aangekomen.... reed de bus door. ik moest de volgende weer nemen.
Nou de braziliaanse stempel had ik snel te pakken, dus naar de argentijnse kant.

Dat bleek aan de ander kant van de brug te zijn....3 km verder.
Een fransman,bleek later, had hetzelfde probleem als mij: geen bus en zover wandelen met mijn koffer was geen optie.
Ik heb hem toen maar bij mijn koffer laten wachten en ben iemand in de lange rij wachtenden gaan zoeken die ons een stukje mee liet rijden.


en dat lukte; de auto was van binnen helemaal bedekt met wit poeder.
Het bleek echter geen coke te zijn maar bloem. De eigenaresse kocht goedkoop bloem in argentinie en bracht dat elke dag een aantal malen naar Brazilie.

Fransman ook blij want die sprak geen spaans.
Bij de argentijnse grens ging het ook vlotjes.
De douan had net een vrachtje gesmokkelde sigaretten onderschept.


Daarna naar een hostal gereden waar de FRANSMAN een vriendin zou ontmoeten.
Die barstte in tranen uit toen ze hem zag.

Het beste einde lijkt me hier; wordt vervolgd......

  • 01 December 2010 - 07:11

    Lidia:

    die foto`s zijn wel leuk hoor !!!
    weten we wat je ziet! zou zo willen komen. wat interesant allemaal.
    hier wordt het echt winter.
    -4 tot -10 gevoels temperatuur -14.dus ik denk niet dat je iets mist hier.
    heb een berichtje van Lilian ontvangen ,ze wacht op je.

    verder groetjes van ons allemaal.

  • 01 December 2010 - 10:58

    Emine:

    Hennie,
    Het is hier zooooo koud, geniet van je reis, je bent goed op tijd vertrokken uit Nederland :)
    Leuke foto's, ik hou je in de gaten hahaha...

    groetjes,
    Emine.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Curitiba

Hennie

Actief sinds 05 Nov. 2010
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 60136

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2012 - 14 Maart 2012

Ibague Colombia

23 November 2010 - 26 April 2011

brazilie paraquay bolivia peru

Landen bezocht: