nog steeds rurrenabaque.... - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Hennie Verheijen - WaarBenJij.nu nog steeds rurrenabaque.... - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Hennie Verheijen - WaarBenJij.nu

nog steeds rurrenabaque....

Door: hennie17

Blijf op de hoogte en volg Hennie

20 April 2011 | Bolivia, Santa Cruz de la Sierra

Ik ben in het vorige verslag vergeten te melden dat we nog een rondwandeling in de jungle hebben gemaakt.
Om dat de dieren bijna allemaal sn achts leven ging dat vooral over bomen en planten waarbij je je beseft dat je niet alleen het oerwoud in moet gaan omdat je niets herkent.
ZOALS WIJ een brandnetel herkennen, het enige "gevaarlijke" in nederland volgens mij, zo herkennen zij hun planten.

Zo id er een boom waar mieren in zitten, de duivelsboom, wiens steken je niet overleeft als er een stuk of 20 bijten.
de spanjaarde bondden in die tijd de indianen vast aan zo boom......
Verder een boom waaraan je jezelf verbrand, een boom die als sap gif afgeeft waarvan een kleine hoeveelheid al dodelijk is.
at wordt door de indianen gebruikt om aan hun pijlpunt te doen zodat dieren daardoor sterven(Mogli).
Ook gooien ze het in het water zodat binnen een minuut de vissen boven komen drijven omdat het alle zuurstof ontrtrekt aan het water.
het wordt/werd in Nederland gebruikt om euthenasie mee te plegen volgens Roeland de gynaecoloog.
Verder een mier van een paar cetimeter groot die als ie bijt je dat uren als een vreselijke pijn voelt (herkende ik de vorige dag al omdat ik het op tv gezien had).

Voor over het bezoek aan de pampas te vertellen even over Mogli die is opgegroeid in het oerwoud en alles weetn over bomen,planten en dieren van het oerwoud.
Sinds zijn 18e is hij gids. Hij is een van de besten, samen met zijn broer Faiza, in Rurrenabaque zo niet van Bolivia.
Sinds 4 jaar heeft hij met zijn broer een reisburo waar nu ook de vrouw van Faiza en Laura werken.

Op weg naar de Pampa,s reageerden zij regelmatig voor mij op dieren die ze zagen. terwijl de anderen niets waarnamen zagen zij elk dier dat er, voor een gedeelte, te zien was!! hebben echt haviksogen! als je dat niet ebt is de overlevingskans voor jezelf natuurlijk kleiner.
Mogli vertelde dat hij ook s,nachts ondanks dat hij slaapt elk geluid wat belangrijk is hoort.
En zeker elk geluid wat gevaar kan opleveren voor zijn clienten.
Hij vertelde dat er dingen zijn die klanten niet geloven of niet kunnen geloven.
zo vertelde hij dat hij in principe vrijwel eolk dier kan laten zien wat de klant wil omdat hij geluiden en schuilplaatse (her)kent.
Alleen als ze doen wat hij vraagt, met name stil zijn. maar vaak ebben klanten het geduld geloof niet dat ze iet gaan zien zoals een jaguar of een puma die moeilijk waar te nemen zijn normaal gezien.
verder vertelde hij dat hij de tijd weet zonder horloge en dat hij daar nooit minder dan 10 minuten naast zit.
hij ziet dat aan de stand van zon en reactie van dieren.
Aan de eactie van dieren kan hij ook merken of het gaat regenen (blijkbaa hebben die een ingebouwde barometer)
Hij vertelde dat hij regelamtig toeristen vraagt om de tent op te zetten omdat het bvb over 20 minuten of over 2 uur gaat regenen!!
En dat klopt dan!!!
verder is hij ook dokter want hij kent heel veel medicnale planten.
Als er iets met je gebeurt gaat ie op weg om iets te zoekn dat depin of wond verlicht.
Er bestaat zelfs een slang die je moet doden als ie je gebeten heeft.
Hij heeft een plaats in zich waar ook het antigif van zichzelf bevind!
Hij heeft overigens altijd antiserum bij zich om toe te dienen.
Al gebeurt er praktisch nooit iets omdat hij de eventuele evaren voor is.
hij kent wel een slang waa niets tegen bestand is; dan is het afelopen met je. Maar die komt ze3lden voor, gelukkig...
Voor mij was het te warm voor een jungletrek...ik zou er best een met hem willen doen in juli wanneer de temperatuur acceptabeler is..iemand zin om mee te gaan..???
Het is het beste, het goedkoopste en het bijzonderste wat je in Zuid Amerika mee kunt maken!!

Toen ik hem in Zundert zag staan zou je niet vermoeden dat het een van de weinige mensen is die alleen kunnen overleven in de jungle!!
Bovendien heeft hij een, wat mij betreft, een goede kijk op de dingen:
-ben goed voor de natuur en de natuur is goed voor jou
- zorg goed voor je medewerkers en zij zijn goed voor jou
- zorg goed voor je klanten en zij komen terug.
allemaal heel logisch maar je moet het ook doen!

Meer info: www.mogli-jungle.com

verslag pampa,s en reis naar Santa Cruz volgt nog.

• 21 April 2011 - 08:05

Simone:

hey hannie,

wat een bijzondere ervaring lijkt me dat om te doen. Helaas zou ik meer rillend om me heen kijken of er niet zo'n eng beest in de buurt zit. Ik heb het niet zo op kleine snelle en vooral gevaarlijke dieren. Onze huis tuin en keuken mier kan ik net hebben. Maar geniet jij maar extra voor mij dan.
    tot gauw!!! liefs simone