Aardschokken - Reisverslag uit Villa Restrepo, Colombia van Hennie Verheijen - WaarBenJij.nu Aardschokken - Reisverslag uit Villa Restrepo, Colombia van Hennie Verheijen - WaarBenJij.nu

Aardschokken

Blijf op de hoogte en volg Hennie

10 Januari 2014 | Colombia, Villa Restrepo

Afgezien van de kleine aardschok in limburg, een jaar of vijftien geleden denk ik, had ik nog nooit een ¨flinke¨ aardschok gevoeld. Ook niet in Arequipa in Peru waar er regelmatig heftige voorkomen. Maar deze week hier in Colombia ineens 3. Eentje afgelopen zondag s,nachts en gistermorgen twee. Van de eerste twee heb ik alleen het trillen van de ramen gehoord. En na de eerste gemerkt dat de garagedeur moeilijk sloot. Dan gaat het maar om een millimeter, maar toch….. het blijkt wel invloed te kunnen hebben dus. En de laatste was gisteren om 08.00 in de morgen, 2 uur na de eerste en was ik dus wakker….en dan is het toch anders want naast het bewegen van de ramen bewegen ook de muren…en dat geeft toch een andere indruk. Al is er bij aardschokken bijna nooit (grote) schade. Ook nu niet bijna, alleen een beetje boven het epicentrum ,vlakbij Cali in dit geval. Het is een aardschok en geen beving omdat het op grote diepte gebeurt. Desondanks heeft wel het halve land de schokken gevoeld. Het duurt maar een paar seconden.

Grote delen van Colombia zijn, naast politiek, ook geografisch instabiel. Er komen dan ook veel vulkanen voor die regelmatig actief zijn. En de meest actieven hier in de buurt: de Machin (2600mtr), die achter de bergrug naast ons ligt op zo,n 20 kilometer hiier vandaan. En de bekendste de Ruiz hier zo’n 70 km vandaan. En ons uitzicht, bij helder weer, is op de Tolima op 40 km van ons en die is 5200mtr hoog. Op Google Earth is de conische met sneeuw bedekte vorm goed te zien.
Dus naast veel bendegeweld, een drugsoorlog, een guerillaoorlog zijn er ook natuurlijke gevaren zoals aardbevingen, vulkaanuitbarstingen en modder/steenlawines hier. Welkom in Colombia! Maar over het algemeen is het toch veilig als je niet naar afgelegen plaatsen gaat en niet tijdens het regenseizoen komt.

Vanwege die vulkanische activiteit hebben we hier op een uur rijden en daarna een uur lopen hier vandaan termale badén. Op zich zou dat mooi kunnen zijn ,en als je erin zit is het heerlijk, maar de voorzieningen zijn zo slecht geregeld en er ligt zoveel afval rond, dat dat het bezoek niet echt waard maakt. Op de terugweg begon het, ondanks de zomer en door het koufront in de VS dat veel invloed heeft nu, te regenen. Het pad was goed te vinden; het waterstroompje naar beneden en daar doorheen lopen! De meesten in zomerkleding en dunne tennisschoenen. Dat was geen pretje ik. Overigens ontmoette ik er een Nederlander die er met zijn Colombiaans vriendin uit Bogota een dagje op uit was. Gerlo kwam uit Groenloo en had in Breda op de NHTV gestudeerd.

Een week eerder, op de drukste dag van het jaar, kwam Mercy met ¨familie¨van mij aan. Het bleken 2 Nederlanders te zijn die, met hun colombiaanse vriendinnen op Curacau wonen en die een bruiloft van een kennis hier in Ibague bezochten. Dat zijn onverwachte en daardoor leuke ontmoetingen.
Op die drukste dag van het jaar zijn er door zo´n 15 paarden wel zo´n 700 tochtje gedaan. Ik heb ook geholpen met het heen en weer lopen naar de standplaats bij het plein in het dorp. Op een dag met ons paard zo´n E 40, verdient en dat is in verhouding omgerekend naar Nederlandse begrippen ongeveer E 250,-. En ja zo laag is het salaris hier!

Paarden zijn zoals eens eerder gezegd een belangrijk vervoer en transportmiddel. Daarom zijn er veel van hier. In november was er een ¨paardentocht¨ georganiseerd door de plaatselijke boeren. Van 3 dorpjes en 10 km verderop kwamen er sávonds ongeveer 200 paarden naar boven. Dat was een prachtig gezicht. Vooral de nAcht van Chaam-ambiance met veel drank en muziek hier op het plein maakte de aankomst mooi. De meesten berijders waren overigens al dronken voor ze boven aankwamen!

Tot zover

Overigens als iemand van degenen die dit lezen een oudere maar nog goed werkende niet gebruikte laptop heeft liggen die wel goede wifi ontvangst heeft, dan zou ik die graag tijdelijk willen gebruiken. Deze valt namelijk af en toe uit. Frank Michielsen komt over 3 weken hier naar toe en kan m voor me meenemen. Ik breng m dan over 3 maanden mee terug. Laat me weten aub op hennie_verheijen @hotmail.com
Tot snel

Hennie

• 10 Januari 2014 - 20:02

Lidia:

ben van Griekenland wel aardbevingen gewend ,en is voor ons indrukwekkend ,maar niet eng!
    wat de plaatselijk bevolking wel heeft omdat er regelmatig doden vallen.
    maandag ga ik naar Gambia ,veel zin in, naar voor ons lang niet naar het buitenland te zijn geweest.

je krijgt de groeten van pa en ma .

gr Lidia

• 18 Januari 2014 - 11:07

Lucienne:

Ruim 20 jaar geleden was er voor nederlandse begrippen een flinke in limburg. wij waren op dat moment in maasstricht en maakten deze beving mee. een zeer vreemde gewaarwording. De enige schade in ons hotel was een grote scheur in het plafond voor onze kamer.
    leuk om weer wat van je te lezen.
    gr lucienne

• 12 Februari 2014 - 11:00

Alex Heestermans:

Hennie, nogmaals bedankt voor de mooie reis en de goede zorgen! Wat heb ik genoten.

Het gaat je goed, tot in april, dan gaan we weer fietsen.

Gr, Alex