Gelukkig Nieuwjaar! - Reisverslag uit Villa Restrepo, Colombia van Hennie Verheijen - WaarBenJij.nu Gelukkig Nieuwjaar! - Reisverslag uit Villa Restrepo, Colombia van Hennie Verheijen - WaarBenJij.nu

Gelukkig Nieuwjaar!

Blijf op de hoogte en volg Hennie

01 Januari 2014 | Colombia, Villa Restrepo

Om te beginnen wens ik iedereen een goed Nieuwjaar toe! En zoals gezegd is het een wens en die komen meestal alleen in sprookjes helemaal uit.

Ik hoop voor Colombia dat de wens om vrede te sluiten met de guerillabewegingen uit zal komen via de onderhandelingen in Havana.

Ik wens verder ook dat ze hier eens doen wat je vraagt want iets goed uitvoeren is niet makkelijk of beter gezegd praktisch onuitvoerbaar; een paar voorbeelden;

-We bestellen een taart met chocolade erop, en ze maken een hele beschrijving voor de taartenmaker hoe ie moet zijn en bij aflevering blijkt ie met arequipa te zijn en anders gevuld. -Gordijnen op maat laten maken, alles correct doorgegeven, en jawel te kort gemaakt. -Schoenen laten maken,duidelijk een afspraak gemaakt wanneer ze klaar moeten zijn:, aangekomen moeten we ze zoeken uit een stapel van schoenen die nog gemaakt moeten worden. En dat zijn mar een para voorbeelden.Je leert er wel geduld door te krijgen: ik ga er tegenwoordig maar van uit dat het anders zal zijn dan afgesproken. De mensen hier voelen zich er ook niet ongemakkelijk bij als ze iets niet doen zoals afgesproken: met een “o ja” is de zaak meteen afgedaan.
Overigens de taart was voor de verjaardag van Valentina, de dochter van Mercy. Zij werd 15 jaar en dat is hier het grootste feest van je leven omdat je dan volwassen bent. En bij ons totaal niet speciaal …. We hadden bij de overbuurman een schaap gekocht en dat door een kennis laten slachten. Samen met de paarden die er waren om op te rijden maakte het dat samen een geslaagd feest. Familieleden bleven hier slapen; in elke hoek van het huis lag wel iemand. Dat is iets wat geen tema is hier; als er iemand van op bezoek komt ( meestal onaangekondigd) dan wordt er gewoon plaats en ruimte gemaakt en blijven ze slapen. Colombianen kunnen dan ook in alle standen en omstandigheden slapen; in bussen, wegwerkers langs snelwegen, in een park, het maakt ze niet uit waar.

Nog iets wat bij ons niet voorkomt; de herbegrafenis van een familielid. Van oudsher, mede doordat het graven door stenen in de grond hier moeilijk is, worden de doden boven de grond worden begraven. Die plek mag je echter maar voor 4 jaar gebruiken! Dat betekent dus dat je je broer zus, of ouders uit de tombe moet halen en vervolgens letterlijk uit elkaar moet halen (want alles gaat in een klein kistje). Opmerkingen als; “hij/zij had nog vlees op zijn botten”of “haar/zijn haar was flink gegroeid” zijn dan ook normale opmerkingen. Of zoals een kennis van ons zei; “zijn broek was nog in een perfecte staat”. Ik heb niet gevraagd wie die broek nu draagt! Noot; tegenwoordig is cremeren meer in zwang.

We hebben een echte feestmaand achter de rug nu. Dat begint op 8 december met de verjaardag van een maagd en waarbij alle huizen met kaarsen lantaarns en kerstverlichting verlicht worden. Het is meteen de inleiding van Kerstmis door het aanbrengen van de kerstverlichting. De hele vallei is dan 15 km lang mooi verlicht. Wat overdag lelijk is wordt dan s ávonds mooi. In de weken daarna (je weet nooit wanneer) is er in ons dorp een mooie vuurwerkshow, waar dus te weinig mensen van weten dat ie gaat plaatsvinden.
Negen dagen voor Kerstmis is er elke avond een (bid)bijeenkomst in de kerk, waar na afloop elke avond door een andere buurt (2straten), na een collecte, snoep of iets lekkers uitgedeeld wordt. Kerstmis wordt op de 24e s ávonds gevierd met veel drank en eten. De dag erna zijn er evenals op de 8e veel heilige communies . Dan volgt op de 28e el dia de Innocentes oftewel de dag van de onnozelen; op tv worden de hele avond fouten getoond die bekenden of minder bekenden dat jaar hebben gemaakt; ik kon er niet geweldig om lachen maar dat zal ook wel een cultuurverschil zijn.
Tot slot wordt er op Oudjaar een optocht met snel en slordig in elkaar geflanste poppen gehouden die dan s’nachts worden verbrand. In de nacht zelf is het gebruik om geel ondergoed te dragen (ik ken de betekenis daarvan nog niet) en om 24.00 uur 12 druiven te eten en bij elke druif een wens te doen. Wat dat betreft zie ik hier nog veel bijgeloof in de maatschappij door een laag opleidingsnivo; als vandaag iemand zegt dat iets goed isdan doet het morgen iedereen na. Bvb Vicks rub, dat hete spul om op je borst en rug te smeren bij zware verkoudheid wordt hier regelmatig gedronken ¡ omdat het verhaal gaat dat dat goed is.

Ten slotte iets voor ons onvoorstelbaars; in Bogota komt het een paar keer per jaar voor dat kinderen in een rioolput vallen en overlijden. Een paar dagen geleden weer en het kind is nog niet gevonden! De deksels blijken regelmatig gestolen te worden om om te smelten: geld is geld niet waar?

Nu is het wchten op de 3 musketiers uit Nederland die me de 31e hier komen bezoeken.

Vragen? Laat het me weten!

Groet

• 02 Januari 2014 - 08:47

Lidia:

hoi Hennie

ook voor jullie de beste wensen. inderdaad een cultuurverschil waar je nooit aan went, nl je bent er niet mee opgegroeid. hier is het verder meer herfst dan winter, zo`n 8 gr iedere dag ,dus kerstgevoel was wat minder.
    volgende week met 8 man naar Gambia ,heb er wel zin in ,in ieder geval mooi weer.

gr lidia

• 02 Januari 2014 - 08:56

Adrienne:

Hennie,

Wij wensen jullie ook een gezond en gelukkig 2014.
    1 van de musketiers heeft er in ieder geval al veel zin in ;)
    Veel plezier eind januari !!

• 02 Januari 2014 - 11:12

Frank:

Hoi Hennie,

Een gezond en gelukkig 2014 gewenst!

Groetjes en tot over 4 weken,
    één van de musketiers

• 02 Januari 2014 - 12:09

Vic:

Hey Hennie en Mercy,

Heb je verhaal weer meet veel interesse gelezen. Naast je verwondering over de culturele verschillen, constateer ik tussen de regels door dat ook jij moet toegeven dat het in Nederland zo slecht nog niet geregeld is. Weliswaar zijn wij onderdeel van een kapitalistisch economiemodel, maar met gelukkig nog steeds een redelijk sociaal gezicht. 't is dus maar wat je zoekt in het leven.

Op onze digitale wenskaart dit jaar staat: de crisis voorbij ! Wij hopen echt dat het jaar 2014 voor veel mensen weer wat lichtpuntjes mag brengen in hun welzijn en inkomen. Daar ligt nog een grote uitdaging voor de wereldleiders, maar ook voor elk van ons. Vertrouwen, respect en tolerantie zijn de drie belangrijkste sleutelwoorden. Laten we daar maar een begin mee maken, dan komt de rest vanzelf.

Groetjes, Vic

Berrie....ennn let een beetje op de 3 Musketiers

• 05 Januari 2014 - 15:31

Hans:

Hoi Hennie.

voor jullie de beste wensen voor het nieuwe jaar.
    bedankt voor je mooie verhaal.
    groetjes, hans

• 05 Januari 2014 - 18:44

Jan Geerts:

Hennie

Vanuit Ulicoten ook de beste wensen .
    Wij eten iedere dag blauwe eieren nu.
    Deze week was Frank nog langs geweest en hebben we het nog over jullie gehad.
    We zullen straks wel horen hoe het bij jullie daar is.

Groet
    Jan