Vervolg vakantie - Reisverslag uit Villa Restrepo, Colombia van Hennie Verheijen - WaarBenJij.nu Vervolg vakantie - Reisverslag uit Villa Restrepo, Colombia van Hennie Verheijen - WaarBenJij.nu

Vervolg vakantie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

13 Maart 2015 | Colombia, Villa Restrepo



Vervolg vakantie

Hallo iedereen,

De zomer is begonnen en die is, zoals het weer globaal, erg afwijkend van zoals ie hoort te zijn. We hebben veel regen gehad de eerste weken van januari maar nu is het weer zonnig en warm. Binnenkort komt er een kennis uit NL op bezoek en daar zie ik wel naar uit. Wie van jullie heeft volgend jaar zin (en geld en tijd) om te komen?

Waarom er nooit wc papier en servetten zijn hier in de reguliere restaurants?: omdat dat door klanten mee naar huis genomen wordt! Dus iedereen,vooral vrouwen, hebben altijd toiletpapier in hun tas voor noodgevallen. Ik weet niet of het altijd ontbreken van de toiletzitting dezelfde reden heeft……..

Er heerst op het moment veel chikunguya in midden en zuid amerika. In Colombia is er een alarm op tv om stilstaande plassen te voorkomen omdat de larven van de mug daarin gedijen. Chikunguya (tsjikunkoeja) is erger dan dengue en kenmerkt zich door heel veel pijn in de gewrichten en diarree. Hier in Villa is de kans klein omdat het hier regelmatig koud genoeg is om de mug te doden. Maar in de stad Ibague is het goed mogelijk dat het voor gaat komen, al is het hier nog niet geconstateerd.

Oh ja wat ik nog zou laten weten;, yoghurt van yoghurtculturen kun je goed maken in een broedmachine! Dat geldt minder voor kuikens; ik denk dat de thermometer niet goed is en die laat ik dus meebrengen uit nl. Behalve een hele kleine thermometer bij de drogist, die bijna niet te lezen is, kan ik hier dus niet aan een thermometer komen. Zoals ik al eens eerder uitgelegd heb zijn cijfers hier nauwelijks belangrijk; het is warm of koud maar hoeveel graden is onbelangrijk.

Er heeft nog een Fransman bij ons gelogeerd voor een paar dagen en die zei in 4 dagen op en neer naar de top van de vulkaan te zijn gelopen. En die ligt op 5.220 meter hoogte en 50 km verder! Maar hij is ook professionele gids in de Alpen, dus misschien is het mogelijk.

Dan nu wat de vakantie betreft

Na een dag in Pasto, wat een mooie stad zou kunnen zijn als de oude gebouwen opgeknapt en vooral geverfd zouden zijn, vertokken we de volgende dag naar Ipiales, de grensstad bij Equador. De reis ging van onze verblijfplaats zo.n 45 minuten naar het busstation en van daaruit zo’n 2 uur naar Ipiales waar het erg koud bleek te zijn. Ons uiteindelijke doel lag nog eens 20 minuten verder in het dorpje Las Lajas. Het doel was de kerk van Las Lajas en dat was de moeite van het reizen waard! Een prachtige kerk gebouwd over een kloof met eronder een rivier en ernaast een waterval. Je kon helemaal naar beneden naar de rivier lopen waar rust heerste en het zicht heel anders was dan boven bij de kerk. Kortom prachtig: Google maar even want dat gaat internationaal nog mensen trekken als Colombia vakantieland wordt binnenkort. Ik hoorde dat een Colombiaans eiland, San Andres (gelegen naast Nicaragua), nu aan wordt geboden door Europese touroperaters.?

De volgende dag was de grote en belangrijkste optocht van het carnaval. Omdat ik slecht slaap vanwege de buikpijn die ik vaak heb, hadden we afgesproken dat Mercy al op tijd (06.00) naar Pasto zou gaan om een goede plaast op de tribune te hebben. En dat ik tijdens de optocht zou volgen om niet helemaal nat gespoten te worden. Zoals vorige keer al uitgelegd een plek achteraan op de tribune zodat we niet vanachter “aangevallen” konden worden met schuim en talkpoeder. De plek lukte, maar er geraken (aan de andere kant van de optocht) bleek voor mij praktisch gezien onmogelijk Alle toegangen en overgangen waren geblokkeerd met dikke rijen met mensen en stoelen en karren etc. Na even rustig nadenken, want Colombianen zelf hebben zelden een oplossing, bedacht ik om een taxi te nemen en om de optocht heen te rijden om me achter de tribunes af te laten zetten in de hoop dat er een doorgang was. En dat lukte .De optocht zelf was prachtig en indrukwekkend. Zelfs zo mooi dat ik dacht dat ze er in nl nog iet van kunnen opsteken: een uitwisseling met Zundert zou misschien waardevol kunnen zijn. Het mindere is de rotzooi van schuim en talk al hebben we de dans ook deze keer goed ontsprongen. Maar zorgeloos en genietend rondlopen in de stad is niet mogelijk zonder ondergespoten te worden. De stad was de volgende dag dan ook helemaal grijs/wit van de talk.
De volgende keer het vervolg van terugweg via Salento.
Goed ik hoop dat alles goed met jullie gaat en het is inmiddels nog maar 2 maanden voor mijn terugkeer. Ik zie er naar uit om jullie weer te ontmoeten! Maar ik moet zeggen dat ik sociaal gezien me hier meer thuis voel nu ik de taal meer machtig ben en meer geintegreerd ben in de maatschappij hier. En bovendien met een fijne goede vriendin en in een mooi huis met omgeving kan wonen.

lieve groeten

Hennie

ps dit verslag is 2 maanden oud en wegens internetproblemen en ziekte kon ik het nu pas plaatsen!

  • 18 Maart 2015 - 21:22

    Cristina:

    Hi Hennie,

    So if i understand you well, now that you feel really home there, it is time to come back.

    Let me know when you are back in NL.
    I read that you need a new breeding machine. Let us discuss this when you are here. It can be a biz opportunity for you.

    Have a safe trip back home!

    Cris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Villa Restrepo

Ibague Colombia

tijdelijk wonen en werken in Colombia

Recente Reisverslagen:

02 November 2015

Vierde jaar Colombia

02 November 2015

Vierde jaar Colombia

04 April 2015

tot snel

13 Maart 2015

Vervolg vakantie

13 Januari 2015

Vakantie
Hennie

Actief sinds 05 Nov. 2010
Verslag gelezen: 388
Totaal aantal bezoekers 59726

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2012 - 14 Maart 2012

Ibague Colombia

23 November 2010 - 26 April 2011

brazilie paraquay bolivia peru

Landen bezocht: