tot snel - Reisverslag uit Villa Restrepo, Colombia van Hennie Verheijen - WaarBenJij.nu tot snel - Reisverslag uit Villa Restrepo, Colombia van Hennie Verheijen - WaarBenJij.nu

tot snel

Blijf op de hoogte en volg Hennie

04 April 2015 | Colombia, Villa Restrepo

Koud

Ik heb het s’nachts koud tegenwoordig! Terwijl ik een aantal jaar geleden alleen onder een laken sliep, pak ik nu een deken als de temperatuur naar 17 graden daalt. Is het het ouder worden of zal het gewenning zijn? Fijn dat ik een goede houtkachel heb in Nl, want dat zal nodig zijn als ik lees dat de dagtemperatuur op het moment ongeveer 10 graden is.

Groeten

Het groeten van mensen hier is nog erg formeel. Terwijl wij iedereen met voornamen en jij aanspreken is het hier altijd senor(meneer),caballero(heer), jefe(baas), patron( belangrijke baas), papa (vader) of voor goede bekenden don. Don Hennie voor jullie dus. Maar bij straatverkopers, kleine winkels en markten is het het tegenovergestelde: mi amor (liefje), papa, papi zijn veel gebruikte, erg amicale woorden. Een echtgenoot wordt door vrouw of man bijna altijd als mi amor of papi aangesproken. Zelden bij de voornaam. Maar ook de zoon en goede mannelijke bekenden worden vaal papi genoemd zoals bij de vrouwen mami wordt gebruikt. Verwarrend in het begin…

Tellen

Er is hier duidelijk een achterstand in ontwikkeling door een gebrek aan onderwijs in het verleden. Bij alles wat uitgerekend moet worden bvb is een telmachine nodig! Hoofdrekenen hebben ze nooit geleerd; afrekenen is vaak het moeilijkste van een bestelling!. Voordat ik bij de plaatselijke groenteboer weg ben heeft ie alles 3 keer moeten tellen. Ook veel colombianen weten niet goed hoe te schrijven omdat het onderwijs slecht is en omdat velen de school niet afmaken. Dat is nu wel aan het veranderen gelukkig. Ik liet laatst visitekaartjes maken voor onze tassen en accesoire winkel (waarover volgende keer meer) En ik kon degene die mij hielp 3 maal vertellen hoe iets te schrijven! Veel fouten worden gemaakt met de kleine (v) en grote b (b) bijvoorbeeld of met de j of g die ook vaak door elkaar worden gehaald omdat ze hetzelfde uitgesproken worden.

Afspraken

Snel iets regelen, zoals een afspraak over geld, zaken ed is moeilijk voor veel mensen hier. Waar wij een paar zinnen nodig hebben kost dat hier een kwartier waarbij alles drie keer, en vaak verkeerd herhaald wordt. Ik dacht eerst dat het alleen aan mijn Spaans lag, maar dat is niet het geval. Voor ons westerlingen is het daarom soms moeilijk om het geduld te bewaren om iets te regelen, althans voor mij wel.

Positief

Maar goed het leven heeft zeker ook zijn goede kanten. Er is hier weinig stress omdat men overal de tijd voor neemt. Men is niet erg prestatie en klantgericht. Dat heeft zeker ook goede kanten. Je hoeft jezelf nl niet druk te maken of je iets goed doet of dat iemand tevreden is.
Omdat de meerderheid niet veel of weinig heeft, valt het me op dat veel mensen in de lagere regionen van de samenleving niet hun eigenwaarde verliezen als ze op straat dingen verkopen. . De upperclass imiteert duidelijk de Amerikaanse protserigheid met overdreven grote auto’s en zij proberen zich erg te onderscheiden in het bezoek van bepaalde bars restaurants ed. Mede om zich te onderscheiden heeft daarom ook hier de golfsport zijn intrede gedaan inmiddels.
Ik ben weer met fietsen begonnen na een maand ziekte. Een dokter die neuraaltherapie doet heeft me er na zo’n 120 kleine injecties en een paar infusen weer bovenop geholpen. Ik begrijp nu dat wielrenners een infuus toegediend krijgen want je voelt je meteen fitter als je zonder energie zit.

Ik begrijp dat wielerdokter Fuentes zich in Zuid Amerika bevindt tegenwoordig. Is dat de reden dat de Colombianen zo goed fietsen? Want competitiedrang zit er, in deze regio tenmisnte,niet erg in: als je iemand passeert in een afdaling zou in NL iedereen meteen aanhaken. Maar hier niet: ze blijven wijselijk genieten van hun tocht en met elkaar. Dat vind ik persoonlijk ook beter van het leven hier. In die zin is er nog veel te leren hier voor mij. Mijn motto nu is om zo langzaam mogelijk naar boven fietsen, niet omdat ik het Colombiaanse eigen heb gemaakt, maar omdat ik anders niet genoeg energie heb om thuis te komen!

Oh ja, Ik had nog niet vertelt over het laatste gedeelte van onze reis in januari. Op de terugweg via de Panamericana ( weg van US tot onderaan Chili, behalve tussen Panama en Colombia vanwege moerasgebied) hebben we Salento bezocht. Dat bleek een prachtig plaatsje met klassieke huizen te zijn. Ik was er blij verrast om dit , niet ver van huis (4uur), tegen te komen. Het heeft door het (buitenlandse) toerisme veel winkeltjes, barretjes en restaurantjes. Dat plus mooie gebouwen en een prachtige omgeving maakt het een plek een paar ontspannen dagen door te brengen. Er was ook een hostal met Nederlandse eigenaar Tra La La genoemd.

Tot zover
Tot snel (volgende week)
Houdoe


  • 08 April 2015 - 21:15

    Hans Eras:

    Hoi Hennie,

    Vanuit een redelijk zonnig Rosmalen groet ik je. Ik vind het leuk te lezen over de gebruiken in het land. je schrijft dat ze voor alles hun calculator pakken maar hier in het onderwijs wordt ook steeds meer de smartphone als" Dikke van Dale" gebruikt. Zelfs voor ons bijna niet voor te stellen. Maar verder ligt het tempo waarschijnlijk wat lager dan hier. Houwe zo.
    Hopelijk zien we elkaar weer een keer in Chaam. In je huisje op de Flaasbloem wellicht.
    Ik wens je nog hele fijn dagen toe.

    Lieve groet uit Rosmalen,
    Hans

  • 09 April 2015 - 12:14

    Isabel Baneke:

    Hi Hennie,

    Als journalist van dagblad Trouw schrijf ik een artikel over Nederlanders in gebieden waar veiligheidsrisico's zijn. Heel graag zou ik je per telefoon een paar vragen stellen over jouw verhaal. Waarom zit je daar? Voel je je weleens onveilig? Ben je je bewust van het reisadvies dat voor Colombia geldt?

    Met vriendelijke groet,

    Isabel Baneke

  • 11 April 2015 - 14:31

    Lidia:

    mooi weer broertje
    tot gauw in Nederland!!XXX

    gr Lidia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Villa Restrepo

Ibague Colombia

tijdelijk wonen en werken in Colombia

Recente Reisverslagen:

02 November 2015

Vierde jaar Colombia

02 November 2015

Vierde jaar Colombia

04 April 2015

tot snel

13 Maart 2015

Vervolg vakantie

13 Januari 2015

Vakantie
Hennie

Actief sinds 05 Nov. 2010
Verslag gelezen: 913
Totaal aantal bezoekers 59725

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2012 - 14 Maart 2012

Ibague Colombia

23 November 2010 - 26 April 2011

brazilie paraquay bolivia peru

Landen bezocht: