Derde jaar Villa Restrepo - Reisverslag uit Villa Restrepo, Colombia van Hennie Verheijen - WaarBenJij.nu Derde jaar Villa Restrepo - Reisverslag uit Villa Restrepo, Colombia van Hennie Verheijen - WaarBenJij.nu

Derde jaar Villa Restrepo

Blijf op de hoogte en volg Hennie

22 November 2014 | Colombia, Villa Restrepo

Hallo (vooral) Chamenaren,

Hier weer eens een bericht uit mijn tweede moederland Colombia.

Wat is er veranderd hier?
Na een half jaar valt het me op dat veel mensen hier in de vallei hun huizen opknappen en dat er veel bij-gebouwd wordt. Volop activiteit dus. In ons dorp , bij ons op de hoek,is er een mooi gebouw verschenen met culturele bestemming. Een oude winkel is mooi opgeknapt en er zijn twee nieuwe restaurants. Er is een mooi hotel bijgekomen en een pension. Wat ik dacht toen ik hier ging wonen lijkt zich dus inderdaad te ontwikkelen: toerisme.

Verder is president Santos herkozen en dus gaan de vredesonderhandelingen met het Farc dus gewoon door. Daar heeft niemand vertrouwen in omdat men niet verwacht ze al hun criminele vrienden in hun macht hebben. En wat er ook gebeurd: het gat van cocaïnehandel zal sowieso opgevuld worden en in het algemeen zijn dat geen vriendelijke types. Om aan te geven hoeveel er mee verdiend wordt: na eerst boten, daarna vliegtuigen hebben die bendes nu volwaardige onderzeeërs laten bouwen om alles te transporteren! Gewoon vrijgeven die handel ! Ze hadden een haven met de bijbehorende stad volledig handen. Nu is het leger er naar toe om te proberen orde op zaken te stellen. Zo zijn hele gebieden ( ter grote van NL of groter) in handen van het Farc en andere drugsbendes. Gelukkig woon ik in een gebied waar alles relatief veilig is: alhoewel koffie ook verslavend is!

Mijn vlucht voor mij persoonlijk ging vrij goed: weinig last gehad van buik en hoofd pijn. Mijn bagage had minder geluk: vertraagd voor 2 dagen en mijn fietstas was helemaal opengescheurd en er ontbraken mijn pedalen, wielrenschoenen en een rugzak. Maar alle kosten netjes vergoed door Air France/KLM. Het gevolg was wel dat mijn experiment met het uitbroeden van Nederlandse eieren mislukte: ze hadden teveel geleden met het transport en kwamen niet uit.

De dagen dat ik aankwam was er een feest van de cooperatie van koffieboeren in mijn dorp. Die viel letterlijk in het water en als er veel water valt, dan valt bij ons de stroom uit. Dus geen muziek en bovendien een kleine aardverschuiving die het verkeer van en naar het dorp tot de middag onmogelijk maakte.

Ik heb inmiddels een aantal levensmiddelen gevonden die mijn verblijf aantrekkelijker maken: goed eetbaar brood en ook kaas die meer “onze” smaak heeft. En omdat Mercy inmiddels ook weet wat ik lekker vind nu, ben ik er wat dat betreft veel op vooruit gegaan. Ik heb yoghurtculturen uit nl meegenomen en omdat die ongeveer bij 40 graden gedijen gebruik ik daarvoor ook de broedmachine: ben benieuwd naar het resultaat (als de stroom niet uitvalt).

Het is nu tot eind december regentijd. Ik vind de temperatuur dan wel het lekkerst: zo’n 20 a 22 graden. Alleen de nachten zijn fris nu

Nog een leuke tocht gemaakt in de bergen met de paarden (stapvoets) en verder probeer ik elke zondag de cyclovia te doen: van de stad naar ons dorp met de fiets. Het kost me wel veel moeite doordat ik nogal eens moe ben vanwege buikklachten en daardoor slaapproblemen.Maar dan denk maar dat ik er in de voorjaarsklassiekers in europa er weer moet staan (met de C groep vermoedelijk).

Zover voor deze keer

Mocht je willen bellen: 0900 5600867 7 ct per minuut en daarna
0057 31 15 15 81 17 dat is mijn nr hier
Het blijkt vanuit nl het best te werken in de middag en in de late avond. Leuk als je belt al is het maar een minuut.

Nog leuker als je op bezoek komt!

Groeten

Hennie

  • 24 November 2014 - 21:31

    Hans Eras:

    hoi Hennie,

    de verslagen komen binnen en ik volg ze met interesse. Welke fiets heb je bij je? moet toch wel een sterke zijn of niet?
    ik wens je een goed verblijf daar .
    gr. hans

  • 25 November 2014 - 19:18

    Irene:

    Hoi Hennie,
    Dat is even geleden. Zit je al een half jaar in Colombia? Bijzonder hoor. Hier ook allerlei ontwikkelingen. Volgend jaar heeft alleewonen geen frontoffice meer in hetpunt. Dwz dat we alleen nog telefonische en digitale contactenzullen hebben. Niet echt leuk dus. Binnenkort is er een ontslagronde. Dus al met al er gebeurt van alles.
    Hoe lang ben je nog van plan daar te blijven. Forever?
    Lieve groetjes, Irene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Villa Restrepo

Ibague Colombia

tijdelijk wonen en werken in Colombia

Recente Reisverslagen:

02 November 2015

Vierde jaar Colombia

02 November 2015

Vierde jaar Colombia

04 April 2015

tot snel

13 Maart 2015

Vervolg vakantie

13 Januari 2015

Vakantie
Hennie

Actief sinds 05 Nov. 2010
Verslag gelezen: 430
Totaal aantal bezoekers 59712

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2012 - 14 Maart 2012

Ibague Colombia

23 November 2010 - 26 April 2011

brazilie paraquay bolivia peru

Landen bezocht: