December 2015 - Reisverslag uit Villa Restrepo, Colombia van Hennie Verheijen - WaarBenJij.nu December 2015 - Reisverslag uit Villa Restrepo, Colombia van Hennie Verheijen - WaarBenJij.nu

December 2015

Blijf op de hoogte en volg Hennie

27 December 2014 | Colombia, Villa Restrepo

Hallo landgenoten,

De winter is bijna voorbij en viel erg mee; we hebben bijna geen regen gehad en veel zonnige dagen. Dus ook hier heb je goede en slechte winters en zomers zoals in NL. Van jan tm mrt/april zal het zomer zijn en dat betekent voor mij dat ,als de zon schijnt, ik tussen 12.00 en 16.00 binnen blijf omdat de zon erg sterk is. Na 4 uur koelt het snel af gelukkig. Op 23 december zagen we voor het eerst sinds maanden de vulkaan weer helder liggen.

Wat er zoal gebeurd is de laatste tijd? Eind november heb ik meegedaan aan de cabalgata hier: letterlijk vertaald “paardenoptocht”. We vertrokken ,ongeveer 2 uur later dan gepland, met zo’n 100 paarden naar Villa Restrepo, waar ik woon ,en de politie had de handen vol aan het regelen van het verkeer omdat ze geen plan hebben en niet gecoördineerd handelen. Ze zijn met 20 en nog steeds is het een chaos. Ik kan natuurlijk niet paardrijden maar heb wel genoten van de natuur. Ik was daarin de enige want de rest was dronken en lijken op lappenpoppen op hun paard als ze aankomen in ons dorp. In elk dorp wat ze passeren tijdens de tocht is er namelijk een “innamestop” met het genoemde resultaat.

Veel van hen zijn boeren uit de heuvels die er flink van profiteren dat er een feest is. Ze laten nooit hun machete (kapmes) en hun katoenen poncho thuis. De poncho hangt over de schouder voor als het gaat regenen of als het koud wordt. Frank Michielsen maakte daarover een mooie opmerking: “waarom heeft iedereen hier een handdoek bij?” Daar moeten we nog regelmatig om lachen! Het is ook vrij gebruikelijk dat er aan het eind, wannneer iedereen dronken is, er een vecht of steekpartij ontstaat. Ook dit jaar met bovendien een dode op de weg met de terugtocht op de motor. A la Acht van Chaam in de jaren ’70 ‘80 zeg maar.

Dit jaar weer een paar leuke ontmoetingen gehad met buitenlanders. Eerst kwam een van de Nederlanders die op Curacao woont weer langs. Nu met een andere Nederlander en ze blijken met vieren uit hetzelfde dorp (Lierop) op Curacao te wonen. Verder een Amerikaan geboren in Colombia en recent een geboren Colombiaan die geadopteerd was door Belgische ouders en opgroeide en woont in Zwitserland met zijn vriendin. Dat was wel verwarrend met de taal; we spraken nederlands, engels en spaans door elkaar en ik probeerde ook nog hun zwitserduits te volgen. Ze hebben paarden gehuurd en zijn met Valentina, de dochter van Mercy, naar het volgende dorp gereden. Verder met Kerstmis een Braziliaanse ontmoet die in Brazilie samenwoont met een zoon van een kennis in ons dorp. Ze wonen vlakbij Curritiba in Brazilie waar ik ook geweest ben een aantal jaren geleden. De ontmoetingen hebben gemeen dat je eens over andere onderwerpen kunt praten dan gebruikelijk en ook eens in een andere taal.

Verder elke week wel gasten in ons pension gehad. Oa een paar dat dronken was en in de nacht ruzie begon te maken! Bezig om een klein huisje te kopen om aan families te verhuren, maar dat zit, zoals gewoonlijk tegen; de papieren blijken niet goed in orde en dat ontdekken ze hier altijd te laat. Dus ben benieuwd of het doorgaat.

Wat het eten betreft geniet ik vooral van het fruit: mango, aardbeien (betaalbaar hier), bramen, ananas,granadilla, en vooral veel bananen; ik lijk wel een aap (geen opmerkingen daarover graag)! Maar ook het paard ,de kippen, vogels en de konijnen eten banaan. Banaan is een soort onkruid: groeit altijd terug.

In januari gaan we naar Pasto aan de grens met Equador om het feest van de blanken en de zwarten te bezoeken, dat, als we de Nederlandse trend volgen, over een aantal jaren wel verboden zal worden!. Ben benieuwd hoe het is want op internet zien de optochten er, in tegenstelling tot anderen hier in het land, erg mooi uit. Volgende keer kan ik er meer over vertellen.

Tot dan.

Leuk Hans en Irene dat ik weet dat jullie dit lezen. Hans: we hadden weer ons moment niet? Irene : laat eens weten hoe het gaat daar. Simone heeft mijn facebook, groeten aan iedereen die er nog wel werkt!

en nu ga ik de top 2000 luisteren!

• 30 December 2014 - 20:08

Cristina:

Hoi Hennie,

Minder banana's eten, anders binnen je armen langer te worden!
    Ik las met veel plezier dat je dat een echte ondernemer ben geworden.
    Dat is goed, het geeft jouw ruimte, laat zien dat het jouw ook een doel heeft.

Ik wens jullie een gezond en gelukkig 2015, dat jullie kunnen genieten wat alle moois wat op jullie pad komt.

Gr,
    Cris

P.s. Ook beste ewnesen van Ed.