Hoog bezoek - Reisverslag uit Villa Restrepo, Colombia van Hennie Verheijen - WaarBenJij.nu Hoog bezoek - Reisverslag uit Villa Restrepo, Colombia van Hennie Verheijen - WaarBenJij.nu

Hoog bezoek

Blijf op de hoogte en volg Hennie

15 Februari 2014 | Colombia, Villa Restrepo

Tenminste uit het hoge noorden van dit halfrond. Frank Michielsen, Alex Heestermans (Dreef) en Jan Romme (Molenschot) waren bij mij op bezoek afgelopen week. En we hebben ons uitstekend vermaakt. Met een kennis had ik ze opgehaald van het vliegeveld in Bogota. En omdat iedereen de andere dag al vroeg op was door de 6 uur tijdsverschil zijn we op tijd in de richting van mijn dorp achter Ibague vertrokken. We hebben daar paardgereden, wat niet zo’n succes bleek te zijn en zijn met een kabelbaan een diepe kloof overgestoken om wat te eten.

De andere dagen hebben we ons dorp en Ibague verkent, waarna we naar de koffiezone gereden zijn. Daar hebben de we de hoofdstad Armenia doorgelopen en dat gaf weer een ander beeld (rijker, netter ) dan dat van Ibague. S’nachts hebben we op een koffieboerderij (groot houten huis met verandas) geslapen. De andere dag zijn we naar het Parque de Café gegaan wat een mengeling is van een museum met een pretpark. Vooral de gratis wifi was een aangename verassing. Na een lange rit (altijd grotere afstanden) naar Villa Restrepo hebben we de volgende dagen een paar wandelingen in de bergen rondom Villa gedaan. Waarna we de laatste dagen in Bogota hebben doorgebracht. De eerste dag hebben we via een cablecar een bezoek gebracht aan de kerk Montserate (3100 meter hoog), aan het oude centrum en centrum. De laatste dag zijn we met een stoomtrein naar een nabijgelegen dorp gereisd om daar de zoutkathedraal te bezoeken. Dat bleek achteraf de spannendste dag te zijn, omdat we door verschillende misverstanden elkaar kwijt waren! Pas een paar uur later en in een ander dorp zagen we elkaar weer. De details kun je bij hen opvragen. Die dag zijn we na enkele heerlijke pizza’s op tijd gaan slapen in het luxueze hotel omdat het vertrek vanuit het hotel de andere dag om 6 uur zou zijn.

Al met al een hele leuke en gevarieerde vakantie waarvoor ik Frank Alex en Jan bij deze wil bedanken. Overigens: er wordt rond Armenia nog naar een buitenlander gezocht die vergeten is om een grote boodschap mee te nemen!

Ik geniet nog steeds na van de leverpastei, smeerkaas, pindakaas, Iphone en andere dingen die ze voor me hadden meegenomen. Het is een cliché maar ja je eigen eten, naast het spreken van je eigen taal, is wat je het meest mist als je langere tijd in een ander land bent. Ook Berrie nog bedankt voor de happy koffiekopjes! Leuke verrassing!

Wat me brengt op het bericht hier in de krant dat Colombia een van de gelukkigste landen ter wereld is! Ik neem aan dat dat onderzoek alleen in het noorden van Bogota is gehouden, waar de rijken wonen. Met minstens 35% echte armoede, met een burgeroorlog waar zo,n 30 % last van heeft en met een hoog bende, moord, en zelfmoordgehalte kan dat onmogelijk waar zijn. Maar ik begrijp het wel ……er komen verkiezingen aan en alle cijfers zijn plotseling goed!

Ons pension (1 of 2 kamers beschikbaar) gaat gelukkig ook goed. Er komen steeds meer vaste klanten omdat onze kamers voor deze omgeving erg netjes en luxe zijn. Ook verhuren we voor halve dagen omdat de meesten hier met grote families bij elkaar wonen en ze op die manier elkaar wat beter kunnen leren kennen……. De klanten komen voornamelijk uit Ibague en in het vakantieseizoen ook uit andere delen van Colombia (zoek op facebook el Holandes en Villarestrepo). Overigens Adrie van Aert uit Galder is hier ook een paar dagen op bezoek geweest met zijn vriend.

Als je eens langs wil komen: januari en februari is de beste tijd: de ticketprijzen zijn dan het laagst (ong E600-) en het is hier zomertijd dwz weinig regen. Kosten van een kamer (2 personen) met ontbijt zijn ongeveer E20-. En de peso gaat nog steeds omlaag..
Tot snel

Hennie

NB tot mijn grote vreugde kan ik hier alle schaatswestrijden van de olypische spelen rechtstreeks zien.